Проєкт "Сприяння освіті"
Заклад дошкільної освіти № 6 м. Луцька бере участь у міжнародному проєкті «Сприяння освіті» з 2018 року, який започаткували Міністерство освіти і науки України та фонд the LEGO Foundation (королівство Данія). Мета проекту: сприяння розвитку якості дошкільної освіти через всебічний розвиток дитини, становлення педагога - фасилітатора, який забезпечує «навчання через гру», використовуючи конструктор LEGO.
Протягом першого року апробації парціальної програми «Безмежний світ гри з LEGO» у закладі створений методичний простір, де педагоги отримують нові знання, обмінюються досвідом.
Програма «Безмежний світ гри з LEGO» схвалена МОН України для використання закладами дошкільної освіти, створена з метою реалізації основних завдань Базового компонента дошкільної освіти для роботи з дітьми раннього та дошкільного віку. Її мета – розкриття та розвиток внутрішнього потенціалу кожної дитини, формування її цілісного світогляду та збагачення ігрового досвіду засобами конструктора LEGO. Він представлений двома видами: DUPLO (для дітей 2-6 років) та SYSTEM (для дітей 4+ років), які добре поєднуються одні з одними.
LEGO – універсальний інструмент створення сприятливого розвивального простору дошкільнят, який здатний збагатити ігровий досвід кожної дитини із урахування її індивідуальних уподобань. LEGO в перекладі з данської мови означає «грай добре». LEGO–гра охоплює конструктивно-будівельні, вільні, сюжетно–рольові, розвивальні, рухливі, творчі ігри; індивідуальні, парні, підгрупові, командні ігри; ігри з однолітками та дорослими, що вносить незамінний вклад в розвиток особистості, адже засноване на принципах «радісного навчання». Граючись з LEGO, дитина має можливість ініціювати діяльність, розвивати власну ідею.
Творча група педагогів пройшла тренінгові навчання у Христини Россолінської (один із кураторів проекту). Педагоги ознайомились із історією виникнення LEGO, з змістом програми «Безмежний світ гри з LEGO», технологією «Шість цеглинок», випробували ігрові вправи та ігри з конструктором, працюючи індивідуально та в команді, взяли участь у «ранковому колі» та творчому конструюванні з кубиками LEGO DUPLO, LEGO SYSTEM.
У закладі поширюємо LEGO-конструювання у трьох напрямах роботи: з педагогами, вихованцями та їх батьками. Результативними були тренінгові заняття для педагогів. На першому занятті педагоги ознайомились з метою, завданнями освітнього проєкту «Сприяння освіті», програмно-методичним забезпеченням, отримали пам’ятку «Організація заняття-знайомства з конструктором LEGO». На другому занятті вихователі кожної групи показали ігри з LEGO, які найбільше подобаються їх вихованцям, найбільш ефективні у навчанні. Розглянули практичні підходи до організації творчого конструювання з LEGO SYSTEM. Особливу уваги приділили формулюванню відкритих запитань. Простежили інтеграційні зв’язки між напрямами розвитку особистості (пізнавальний, креативний, мовленнєво–комунікативний, фізичний) у тематиці конструкцій та ігор.
В усіх вікових групах створені осередки гри з LEGO, проведені консультації для батьків «Шість цеглинок – технологія розвитку дошкільнят», організовані перші родинні виставки «Разом з татусями умілими руками», ігри з цеглинками інтегровані в усі види дитячої діяльності.
Пропонуємо набір ігрових вправ з LEGO, які можуть бути інтегровані в усі види діяльності дошкільнят.
«Ранкова зустріч» (на килимку, в колі):
«Вітання»: підніміть цеглинку, колір якої вам сьогодні найбільше подобається; підніміть цеглинку ті, хто прийшов з гарним настоєм, підніміть цеглинку ті, хто чимось засмучений; підніміть жовту цеглинку ті, хто приїхав; підніміть зелену цеглинку ті, хто прийшов пішки; підніміть жовту цеглинку ті, хто зустрів по дорозі у садочок песика чи котика; підніміть зелену цеглинку ті, хто зустрів горобчиків. Цією вправою розвиваємо мовлення, спостережливість.
«Вітання і комплімент»: візьміть одну цеглинку, станьте в пари, привітайтеся цеглинками, зробіть комплімент один одному, який починається з першого звуку назви кольору цеглинки вашої пари; поміняйтеся місцям. Цією вправою розвиваємо мовлення, вона може стати щоденним ритуалом у групі.
«Підкинь і злови»: візьміть одну цеглинку, спробуйте підкинути і піймати цеглинку, перекинути з однієї руки в іншу, підкинути, сплеснути і зловити. Цією вправою розвиваємо фізичні якості, спритність, уважність.
«Масаж»: візьміть дві цеглинки, повертаймося праворуч, зробіть масаж спини сусіду попереду; те ж саме ліворуч. Цією вправою знімаємо фізичне напруження.
Під час індивідуальної, групової роботи з дітьми:
«Відгадайте слово»: використовуючи цеглинки усієї групи, тренер повідомляє спікеру групи слово, яке потрібно відгадати, спікер його конструює, а учасники відгадують слово, роблячи спроби на всьому етапі конструювання (сонце, веселка, будинок, ваза з квітами, морозиво тощо). Цією вправою розвиваємо вміння дітей розв’язувати проблемні питання.
«Словосполучення»: виберіть дві цеглинки, кольори яких вам подобаються, на першими звуками слів - назв кольорів складіть словосполучення про будь яку пору року. Цією вправою закріплюємо знання дітей про словосполучення, розвиваємо мовлення, уяву, спостережливість.
«Запамятайка»: збудуйте таку ж башточку як у мене; цеглинка якого кольору зверху ? знизу ? порахуйте кількість не накритих штирів. Ця вправа закріплює вміння дітей орієнтуватися у просторі, рахувати, знання про кольори.
«Математичний диктант»: розкладіть цеглинки по одній, у правому верхньому кутку аркуша покладіть синю цеглинку, у лівому нижньому кутку покладіть зелену цеглинку, по середині аркуша покладіть жовту цеглинку. Ця вправа навчає орієнтуватися на аркуші паперу.
«Вежа» (у підгрупах): будівництво вежі - найвищої вежі будь – яким способом, але виконуючи умови: цеглинки кожний учасник ставить по – черзі, одну руку тримає за спиною, називає слово – комплімент членам підгрупи; скільки цеглинок ви використали ? Цією вправою ми розвиваємо у дітей спритність, витривалість, мовлення.
«Творче конструювання»: розкладіть перед собою цеглинки, пригадайте свою улюблену казку, мультфільм, сконструюйте улюбленого героя, назвіть його. Цією вправою розвиваємо креативність, творчість, логічне мислення, пам’ять.
Варто дотриматись певної структура першого заняття:
- Сюрпризний момент – внесення конструктора.
- Розгляд-обстеження цеглинок.
- Знайомство з правилами.
- Конструювання за задумом.
Перші кроки у впровадженні LEGO – конструювання легкі та успішні, адже педагоги і вихованці мають велике бажання творити, гратися, вчитися. Участь ЗДО № 6 у проєкті «Сприяння освіті» сприяє інтеграції в міжнародний освітній простір, ефективнішій діяльності в умовах реформаційних змін в освіті, покращенню методичного та матеріального забезпечення закладу.
http://dytsadok.org.ua/upload/users_files/36452747/83803f79ad7d4e6ee7b425c9bb5277f8.pdf